Han Kang: The Vegetarian


Now, the fact that she didn't eat meat, only vegetables and cereal grains, seemed to fit with the image of that blue petal-like mark, so much so that the one could not be disentangled from the other, and the fact that the blood that had gushed out of her artery had soaked his white shirt, drying into the dark, matte burgundy of red bean soup, felt like a shocking, indecipherable premonition of his own eventual fate.

Eteläkorealaisen Han Kangin romaani The Vegetarian (Gummerus julkaisee romaanin keväällä 2017 suomeksi nimellä Vegetaristi) on ollut tänä vuonna kaikkien huulilla. Enkä ihmettele sitä nyt lainkaan. Kuulin Han Kangista ensimmäisen kerran joskus alkuvuodesta ja minua kiinnosti silloin lähtökohtaisesti enemmän hänen toinen romaaninsa Human Acts. The Vegetarian sattui kuitenkin tulemaan kirjaston tietokannassa ensimmäisenä vastaan ja halusin tietysti ottaa selvää, mistä kaikki oikein puhuvat.

Nimestään huolimatta The Vegetarian ei oikeastaan kerro lihansyönnistä luopumisesta ja kasvisruokavalioon siirtymisestä. Se on pikemminkin lähtökohta, alku painajaismaisille tapahtumille. Päähenkilö, naimisissa oleva nainen Yeong-hye näkee eräänä yönä hirvittävän unen ja heti herättyään hän on muuttunut. Hän lopettaa kaiken eläinperäisen syömisen. Itse asiassa hän vähitellen lopettaa syömisen kokonaan. Hän tarvitsee enää vain samoja ravinteita kuin kasvi, vettä ja aurinkoa. Yeong-hyen lähipiirille tämä päätös on kestämätön.

The Vegetarian käsittelee ennen kaikkea ruumista objektina, vallan ja halun kohteena. Se kysyy, kuka saa päättää ruumiistasi, kuka sen omistaa. Romaani on julkaistu alunperin kolmena erillisenä novellina, mikä näkyy sen osien välisissä aukoissa, mutta aukot tuovat kerrontaan siihen hyvin istuvaa epävarmuutta. Romaanin ensimmäisessä osassa näkökulma on Yeong-hyen aviomiehen, joka ensimmäisenä todistaa vaimonsa muuttuvan. Mies ei pidä tästä muutoksesta, sillä hänellä ei enää ole vaimoa, joka tekisi hänelle ruokaa, näyttäisi hyvältä, käyttäytyisi etenkin muiden ihmisten seurassa normaalisti tai harrastaisi hänen kanssaan seksiä silloin kun mies sitä haluaisi. Mies ei enää omista vaimonsa mieltä ja ruumista, mikä tragedia! Toisessa osassa näkökulma on Yeong-hyen siskon miehen. Hän on vaimonsa tuloilla elelevä taiteilija, jonka pakkomielle saa kohteekseen Yeong-hyen ruumiin, hän tekee Yeong-hyesta ikioman taideprojektinsa. Kolmannessa osassa tutustumme paremmin Yeong-hyen siskoon, edellisen osan taiteilijan vaimoon, joka ainakin yrittää ymmärtää Yeong-hyen valintoja ja oikeutta omaan ruumiiseensa.

The Vegetarianista tekee arvoituksellisen Yeong-hyen näkökulman täydellinen puuttuminen. Näemme, kuulemme ja tunnemme hänet vain toisten ihmisten aistien kautta, mikä ei kerro lähellekään kaikkea. Se saakin kysymään, miksi Yeong-hye muuttuu, mikä saa hänet käymään läpi niin radikaalin metamorfoosin. Tekee mieli tulkita The Vegetariania kaikkein helpoimman kautta eli kertomuksena mielen sairastumisesta, mutta yhtälailla sen voi tulkita taisteluksi (väki)valtaa vastaan, satiiriksi kasvissyönnistä ja/tai normeista poikkeamisesta ja mahdottomuudeksi ymmärtää toisia ja toisten valintoja. Romaani rakentuu niin monesta eri kerroksesta ja se kysyy niin monia eri asioita, että yhden ainoan tulkinnan tekeminen on turhaa.

The Vegetarian on surrealistinen, tunnelmaltaan hurjan vaikuttava ja vahva romaani. Sitä ei voi lukea suoraviivaisesti, se kysyy, huutaa, pakottaa ajattelemaan. Se jättää jäljen, joka ei haalistu.

Muissa blogeissa: Kartanon kruunaamaton lukija ja Reader, why did I marry him?

––

Han Kang: The Vegetarian
(Ch'aesikjuuija, 2007)
Kääntänyt koreasta Deborah Smith
Hogarth 2016, 188 s.

Tunnisteet: , , , , , , , , ,