Ennen koko kirjavuoden pistämistä pakettiin täytyy vielä tehdä katsaus vuoden viimeisen neljänneksen luettuihin kirjoihin. Ennustin toiseksi viimeisessä vuosikatsauksessa syyskuussa, että loppuvuosi voi olla kiireisempi enkä välttämättä ehdi lukea niin paljon. Mutta luinhan minä sittenkin aika hyvin:
Luin siis yhteensä 14 kirjaa, kahdeksan naisen kirjoittamaa, kuusi miehen kirjoittamaa. Tällä hetkellä minulla on pari kirjaa kesken, mutta en tiedä, ehtivätkö ne tulla luetuiksi enää tälle vuodelle. Jos ehtivät, täytyy lisätä ne tälle listalle. Aikomuksenani tänään olisi kyllä vain lukea koko loppuilta!
Viimeisen neljänneksen parhaimpia kirjoja olivat Andy Weirin hauska avaruusseikkailu Yksin Marsissa, Hanya Yanagiharan masentavan koskettava A Little Life, Colm Tóibínin vaikuttava The Testament of Mary, John Burnsiden kuvottava, mutta silti hyvin kiehtova The Dumb House, Selja Ahavan Finlandia-ehdokkaana ollut ja hienon lapsikertojan sisältävä Taivaalta tippuvat asiat, Alice Munron taidokas novellikokoelma Liian paljon onnea ja tutun huikeaa sisältöä tarjonnut Leena Krohnin Erehdys. Monta suosikkia siis, mutta eivätpä nuo loput luetutkaan ollenkaan huonoja olleet, vaan erittäin hyviä nekin. Heikoin oli varmaankin Vesa Sisätön Unohtunut avain joka upotti Titanicin + muita historian mokia, sillä useimmat mokista olivat minulle jo varsin tuttuja ja kirja oli muutenkin välillä vähän puuduttava.
Luettuja sivuja kertyi yhteensä 4727 eli keskiarvo tästä on 338 sivua.
Oletteko lukeneet samoja kirjoja ja mitkä niistä vaikuttavat kiinnostavimmilta?
––
Pohdin ensi vuotta, mukaan lukien sen ensimmäistä neljännestä, tarkemmin huomenna, kun on koko kirjavuoden koosteen aika, mutta toivon jo nyt sen olevan yhtä hieno ja lukuisa kuin tämäkin vuosi on ollut!
Tunnisteet: vuosineljänneksen luetut