Kysymyshaaste ja sen vastaukset

Kiitos Aletheialle, joka haastoi minut vastaamaan kymmeneen kivaan kysymykseen! Enpä muistakaan, milloin viimeksi olisin johonkin haasteeseen vastannut. Vielä jokin aika sitten niitä kiersi niin tiuhaan tahtiin blogeissa, että menin jo laskuissa sekaisin eikä kaikkiin varmasti tullut lopulta edes vastattua, mutta nyt taas jaksaa! Olen vain nyt tylsä enkä laita haastetta enää eteenpäin, koska olen nähnyt sen jo kiertäneen niin monen blogin kautta.

1. Kenen fiktiivisen hahmon kanssa menisit naimisiin jos voisit?
Apua, mä en tiedä! En ole koskaan ajatellut fiktiivisiä hahmoja siltä kantilta. Löydän esimerkkejä paremmin tv-sarjoista ja elokuvista kuin kirjoista, mutta haluan vastata tähän kuitenkin jonkun kirjallisen hahmon. Hmm, no L.M. Montgomeryn Anna-sarjan Gilbert olisi aika dreamy! Ajattelin myös Katja Ketun Kätilössä olevaa Johannes Angelhurstia, mutta ihan vain sen takia, koska tulevassa filmatisoinnissa miehen roolia näyttelee Lauri Tilkanen. Joka ei ole fiktiivinen hahmo. Harmi, muuten olisin vastannut hänet. :D

2. Mieluisin kirjallinen miljöö?
Joku historiallinen se täytyy olla. 1800–1900-lukujen vaihde tai 1900-luvun alkuvuosikymmenet, englantilainen kartano... Downton Abbey.

3. Mistä hankit luettavasi? Käytätkö säännöllisesti kirjastoa, kierrätkö kirpputoreja vai ostatko uutena?
Hankin luettavaa monta kautta. Pääasiassa käytän kirjastoa, ostan uutena ja saan arvostelukappaleita. Kirppisten kiertely on jäänyt vähän vähemmälle, mutta sitäkin voisi taas harrastaa pitkästä aikaa. Samoin on muuten laita antikvariaattien kanssa!

4. Parhain lukemasi kirja vuonna 2013?
Eowyn Iveyn The Snow Child oli aivan ihana.

5. Viisi kaikkien aikojen parasta lukemaasi kirjaa?
Ei kai tällaiseen voi vastata?! Okei, mä yritän, mutta viiden parhaan ulkopuolelle jää varmasti muita myös oikeasti niitä parhaita: John Irving: Garpin maailma, Claudie Gallay: Tyrskyt, Sarah Winman: When God Was a Rabbit, José Saramago: Kertomus sokeudesta, Tove Jansson: Muumipapan urotyöt. Eikä, tästä jäi vaikka kuinka monta pois! Mutta nuo viisi ovat ainakin koskettaneet minua hyvin paljon ja ovat minulle tärkeitä kirjoja, kukin tavallaan.

6. Klassikko vai uutuuskirja?
Uutuuskirja. Todellakin. Olen huono klassikoiden lukija.

7. Mainitse yksi paha tapasi?
Napostelu / herkuttelu. Liikakiloja ei minulle tule, mutta hammaslääkäri kiittää!

8. Mikä tekee mielestäsi blogista hyvän?
Se, että blogi on kirjoittajansa näköinen eikä yritä olla jotain muuta. Omaäänisyys! Tietysti myös blogin ulkoasulla on väliä, mutta vain siinä mielessä, että se on selkeä ja tekstistä saa selvää eikä blogi ole täynnä kaikkea mahdollista. Nämä pätevät siis etenkin kirjablogien kohdalla. Ruokablogi ilman ruokakuvia olisi vähän tylsä, kirjablogeissa kuvat taas merkitsevät minulle paljon vähemmän.

9. Lempi vuodenaikasi? Miksi?
Se, mikä pian alkaa olla täällä eli kevät! Rakastan sitä, kun kamala lumi sulaa pois, aurinko paistaa paljon useammin, pimeys väistyy ja seuraavaan talveen on taas aikaa.

10. Luetko sarjakuvia?
Hyvin vähän. Haluaisin lukea enemmän!

Siinäpä ne! Nyt uppoudun loppuillaksi pitkän aikaa minulla kesken olleeseen tiiliskiveen. Toivon saavani luettua sen loppuun tammikuun loppuun mennessä, jotta tämän kuun saldo näyttäisi edes yhtä kirjaa. Mukavaa alkanutta viikkoa!

Tunnisteet: